Ústavný
súd Slovenskej republiky
Hlavná 72
042 65 Košice
Poprad 2.11.2005
S Ť A Ž N O S Ť
Opakované podanie sťažnosti na základe uvedenia nových
skutočností
proti porušovaniu základných práv a slobôd
zaručených Ústavou Slovenskej republiky a ľudských práv a základných slobôd
vyplývajúcich z medzinárodnej zmluvy
Predkladatelia
sťažnosti:
Fyzické
osoby
Zastúpení: JUDr. Milan Ulbricht, advokát
Porušovateľ
základného práva alebo slobody:
- Ministerstvo
financií Slovenskej republiky
- Ministerstvo
hospodárstva Slovenskej republiky
- Ministerstvo
spravodlivosti slovenskej republiky
- Ministerstvo
vnútra Slovenskej republiky
- Generálna
prokuratúra slovenskej republiky
Prílohy:
-
Splnomocnenie
-
Prílohy č. 1 až 11
I.
Sťažnosť skupiny občanov, v zastúpení
JUDr. Milanom Ulbrichtom, na porušenie ústavných práv zo dňa 25.03.2003 bola
Ústavným súdom Slovenskej republiky uznesením sp. zn. II. ÚS 86/03-7 zo
dňa 7.05.2003 odmietnutá ako zjavne neopodstatnená.
Na základe uvedenia nových dôležitých skutočností
neznámych Ústavnému súdu Slovenskej republiky v čase podania sťažnosti
predkladáme opakovanú sťažnosť v tej istej veci proti Slovenskej
republike, a jej kompetentným inštitúciám:
za spôsobenie škody postupom uvedených štátnych
inštitúcií, ich nečinnosťou, spoluzodpovednosťou na nezákonnom pôsobení
nebankových finančných subjektov a následnej škode spôsobenej nesprávnym
úradným postupom v zmysle § 18 a nasl. z.č.58/1969Zb o zodpovednosti za
škodu spôsobenú nesprávnym rozhodnutím orgánu štátu alebo jeho nesprávnym
úradným postupom, uvedeným občanov ako aj protiústavným postupom
poškodzujúcim práva občanov na spravodlivé súdne konanie, práva na pravdivé
informácie a ochrany majetku.
Tvrdíme,
že činnosťou nebankových subjektov dochádzalo k spáchaniu viacerých
trestných činov, okrem iného k spáchaniu trestného činu neoprávneného
podnikania, porušovania záväzných pravidiel hospodárskeho styku a podvodu. Štát
napriek dostatku verejne známych skutočností, svojím postupom, teda nekonaním,
aj keď konať bol povinný, nekonal a tým nezabránil vzniku škody.
Vláda
v Českej republike činnosť Finančného subjektu Horizont a BMG invest
v ČR zastavila po niekoľkých mesiacoch a proti jej zástupcom začala
trestné stíhanie. Ani po tom štát činnosť nebankových subjektov včas
nezastavil napriek trestnému oznámeniu Ministerky financií Ing. Brigity
Šmögnerovej, dostatočným dôkazom získaných Úradom finančnej polície ako aj
Slovenskou informačnou službou (SIS).
II.
Podľa čl. 149 Ústavy
SR , cit.:
„prokuratúra Slovenskej republiky chráni práva a zákonom chránené záujmy
fyzických a právnických osôb“.
Keďže
účelom trestného zákona je chrániť práva a oprávnené záujmy fyzických osôb a
právnických osôb, záujmy spoločnosti a ústavné zákony SR, štát sa dopustil
nesprávneho úradného postupu najmä tým, že nezabránil protizákonnému podnikaniu
nebankových subjektov a neurobil dostatočné opatrenie, ktoré mu umožňujú platné
právne normy.
Podľa
platného právneho poriadku SR patrí medzi základné zásady trestného konania aj
zásada oficiality a zásada legality. Podľa zásady oficiality postupujú orgány
činné v trestnom konaní z úradnej povinnosti, musia trestné veci
prejednávať čo najrýchlejšie a dôsledne zachovávať občianske práva zaručené ústavou.
Podľa
zásady legality je prokurátor povinný stíhať všetky trestné činy o ktorých sa
dozvedel, výnimky sú prípustné len podľa zákona alebo podľa vyhlásenej
medzinárodnej zmluvy.
Podľa
platného zákona, prokuratúra chráni práva a zákonom chránené záujmy fyzických
osôb, právnických osôb a štátu a zároveň je v rozsahu svojej pôsobnosti
povinná vo verejnom záujme vykonať opatrenia na predchádzanie porušeniu
zákonnosti, na zistenie a odstránenie porušenia zákonnosti, na obnovu
porušených práv a vyvodenie zodpovednosti za ich porušenie. Pri výkone
svojej pôsobnosti je prokuratúra povinná využívať
všetky zákonné prostriedky tak, aby sa bez akýchkoľvek vplyvov zabezpečila
dôsledná, účinná a rýchla ochrana práv a zákonom chránených záujmov fyzických
osôb, právnických osôb a štátu.
Sme
presvedčení, že práve toto nekonanie a zanedbanie povinnosti zo strany štátu
v zastúpení Ministerstvom vnútra SR a Generálnou prokuratúrou SR malo za
následok, že nelegálna činnosť nebankových subjektov nadobudla nebývalé
rozmery, pričom bola realizovaná bez akéhokoľvek relevantného zásahu zo strany
Slovenskej republiky. Slovenská republika prostredníctvom svojich
orgánov nepodnikala činnosť smerujúcu
k odvráteniu protiprávneho stavu hoci na to mala možnosti. V prílohe
predkladáme Návrh opatrení na zamedzenie podnikania nebankových subjektov
Ministerky financií Ing. Brigity Šmögnerovej zo dňa 21.9,1999 a dodávame, že
ani tento návrh nebol adekvátny k danej situácii. Ako jediné účinné mali
byť prijaté opatrenia na z a
s t a v e n i e podnikania nebankových subjektov a nie na z a m e d z e n i
e ich činnosti.
(príloha
č.1.: Návrh
opatrení na zamedzenie podnikania nebankových subjektov Ministerky financií
Ing. Brigity Šmögnerovej zo dňa 21.9,1999, Uznesenie vlády SR č.10 zo dňa
12.januára 2000, , Informácia o materiáli“ Analýza legislatívnych možností
podnikania subjektov, ktoré poskytujú služby ekvivalentné bankovým bez
príslušného povolenia“(úloha B.2 uznesenia vlády č. 10 z 12. januára 2000.
Dôkazy o nesprávnom úradnom postupe štátnych orgánov: Dr. Kolen, Stanovisko NR
SR zo dňa 7.5.2004, Rozhodnutie SIS zo dňa 19.5.04, Stanovisko NR SR zo dňa
7.5.2004 )
III.
Ako nové závažné okolnosti uvádzame:
1.
Podozrenie zo spoluúčasti štátu na
organizovanom podvode
Potvrdzuje
sa, že štátom povolená a legalizovaná nezákonná činnosť nebankových subjektov,
z ktorých Horizont mal dokonca licenciu na obchodovanie s cennými
papiermi, bola od samého začiatku finančným podvodom veľkého rozsahu, ktorý by
nemohol existovať bez spoluúčasti štátnych inštitúcii. Tento organizovaný
finančný podvod postihol vrátane rodinných príslušníkov takmer pätinu občanov
SR so spôsobenou škodou väčšou ako 25 miliárd Sk. ako dokazuje „Komplexná
informácia vlády SR o stave a situácii v nebankových subjektoch a
vykonaných opatreniach“ predložená NR SR dňa13.3.2002 Napriek viacerým krachom
týchto subjektov už v roku 1995 a začatému trestnému stíhaniu napr.
spoločnosti MCS Marketing and Consulting Services, s.r.o. Trnava a neskôr aj
iných, vláda SR a jej príslušné exekutívne orgány nekonali ale naopak
pripustili podvodné konanie ďalších novovznikajúcich nebankových subjektov, ako
BMG Invest, Horizont Slovakia, a AGW, a pokračovanie činnosti spoločnosti
Drukos a BDV-Družstvo, ktoré občanom SR spôsobili ešte väčšiu škodu. Riadne sa
nekonalo vo veci viacerých podnetoch o podozrení z trestnej činnosti a
nezákonnosti týchto subjektov. Rovnako boli vládou SR zistenia Úradu finančnej
polície a Slovenskej informačnej služby(SIS), v období kedy došlo
k najväčšiemu rozmachu nebankových subjektov po krachu viacerých bánk na
Slovensku. Spôsobená škoda by v roku 1999 predstavovala iba 5 mld. Sk.
Najmä v dôsledku štátom nekontrolovanej masívnej mediálnej reklamnej
kampane aj vo verejnoprávnych médiách došlo k najväčším vkladom občanov do
týchto subjektov. Štát sa tým to podieľal na organizovaní rozsiahlej trestnej
činnosti, ktorú sám legalizoval a zdaňoval 25% daňami, čím sa de fakto
dopúšťal trestného činu bezdôvodného obohacovania.
(Prílohač.2: Audítorské správy na spoločnosti Horizont z rokov 1998 a 1999,
výkazy ziskov a strát za roky 1998, 1999 potvrdzujúce permanentnú naďalej sa
prehlbujúcu stratu. Odpoveď Daňového úradu Košice zo dňa 13.11.2000. odoslaná
Prezídiu policajného -Úradu finančnej polície. Analýza činnosti tzv.
nebankových subjektov BMG a Horizont Slovakia Košice, vypracovaná Úradom
finančnej polície Košice)
IV.
Je
nesporné, že zmluvy boli uzatvorené na základe verejnej výzvy /reklamy/ šírenej
prostredníctvom médií, v ktorej prostredníctvom masmédií sa sľubovali
záujemcom o investovanie, výnosy, resp. zhodnotenie ich investovanej sumy o
výnos, ktorý v tej dobe mnohonásobne prevyšoval úroky poskytované bankami.
Na
základe vyššie uvedeného spôsobu ponúkaných výnosov, ako aj spôsobu
uverejňovania výzvy na investovanie peňažných prostriedkov do nebankových
subjektov, ktorá bola urobená formou verejnej ponuky a prostredníctvom tlače
rozhlasu a televízie, poškodení nadobudli presvedčenie, že investujú svoje
peňažné prostriedky v súlade so zákonom NR SR č. 385/1999 Z. z. o kolektívnom
investovaní, resp. že investujú svoje peňažné prostriedky do bankových
subjektov. Pri rozhodovaní poškodených o vložení peňažných prostriedkov do
nebankových subjektov zohrala podstatnú úlohu aj skutočnosť, že nebankové
subjekty /dlžník/ sľubovali za vložené peniaze výnosy, ktoré prevyšovali úroky
ponúkané bankovými subjektmi, a teda je nesporné, že sa svojím konaním
dopustili, podvodného konania, pretože tieto výnosy boli z ekonomického
hľadiska nereálne.
Podľa
§ 2 zákona NR SR č. 385/1999 Z. z. platného v čase uzavretia jednotlivých zmlúv
v investovaní (rozhodné obdobie) sa kolektívnym investovaním rozumie
zhromažďovanie peňažných prostriedkov od verejnosti na základe verejnej výzvy
podľa tohto zákona s cieľom investovať takto zhromaždené peňažné prostriedky do
majetku vymedzeného týmto zákonom. Kolektívnym investovaním je aj správa
majetku nadobudnutého investovaním takto zhromaždených peňažných prostriedkov a
výkon nútenej správy tohto majetku, pričom investovanie peňažných prostriedkov
od verejnosti znamená ich získanie od viacerých ako desiatich fyzických osôb na
základe verejnej výzvy, ak tento zákon neustanovuje inak.
Podľa
§ 3 zákona NR SR č. 385/1999 2. z. platného v rozhodnom období sa verejnou
výzvou podľa tohto zákona rozumie akékoľvek oznámenie, ponuka alebo odporúčanie
na zhromažďovanie peňažných prostriedkov uskutočnené právnickou osobou alebo
fyzickou osobou vo svoj prospech alebo v prospech tretej osoby akýmikoľvek
prostriedkami zverejnenia voči neurčitému okruhu vopred neurčených osôb.
Prostriedky
zverejnenia na účely zákona NR SR č. 385/1999 Z. z. platného v rozhodnom období
sú:
a)
tlač, rozhlas a televízia,
b)
obežníky, brožúry alebo iné písomnosti aj v prípade, ak sú adresované osobne
príjemcovi,
c)
elektronické komunikačné alebo informačné systémy,
d)
osobný kontakt.
V.
Obsahom
právneho úkonu, bez ohľadu na jeho formu, prijatie vkladu, t.j. zverenie
peňažných prostriedkov dlžníkovi, ktoré predstavovali záväzok dlžníka voči
veriteľom na ich výplatu spolu s úrokom. Tento právny úkon bol však zastretý
simulovaným právnym úkonom.
Podľa
ustanovenia § 1 ods. 2 zákona č. 21/1992 Z. z. o bankách v znení novely č.
170/1998 Z. z. účinkom do 11. októbra 1999 (ďalej v texte ako „zákon o
bankách") sa na účely tohto zákona rozumejú:
1.
vkladom zverené peňažné prostriedky, ktoré predstavujú záväzok voči
vkladateľovi na ich výplatu;
2.
úverom v akejkoľvek forme dočasne poskytnuté peňažné prostriedky.
Ustanovenie
§ 2 ods. 1 zákona o bankách platného v rozhodnom období hovorí cit.: „Bez
povolenia pôsobiť ako banka nesmie nikto prijímať vklady, ak osobitný zákon
neustanovuje inak. Bez povolenia pôsobiť ako banka nikto nesmie poskytovať z
vkladov úroky, ktoré sú nákladom podľa osobitného predpisu."
Z
vyššie citovaných ustanovení je zrejmé, že dlžník, ktorý prijal vklad nielen od
predkladateľov sťažnosti, ale rádovo od niekoľko desaťtisíc ľudí, vykonával
bankovú činnosť bez
zákonom požadovanej licencie, ktorú udeľuje Národná
banka Slovenska po dohode s Ministerstvom financií Slovenskej republiky (§ 4
zákona o bankách), a tým priamo porušoval ustanovenia zákona o bankách.
Podľa
ustanovenia § 26 ods. 1) zákona o bankách platného v rozhodnom období cit.: „
Ak Národná banka Slovenska zisti nedostatky v činnosti banky alebo pobočky
zahraničnej banky spočívajúce v porušení podmienok ustanovených v povolení
pôsobiť ako banka, v porušení tohto
zákona, osobitných zákonov, 7) všeobecne záväzných
právnych predpisov vrátane opatrení alebo rozhodnutí vydaných alebo uložených
Národnou bankou Slovenska, vo vykonávaní obchodov bankou alebo pobočkou
zahraničnej banky, ktoré poškodzujú záujmy jej vkladateľov vrátane obchodov, v
ktorých dôsledku sa banka alebo pobočka zahraničnej banky stane neschopnou
vyplácať vklady alebo ohrozujú bezpečnosť a stabilitu bankového systému, v
riadení banky alebo pobočky zahraničnej banky osobami, ktoré nie sú občiansky
bezúhonné alebo odborne spôsobilé, alebo ak banka alebo pobočka zahraničnej
banky dosiahla stratu z ročného hospodárenia banky alebo pobočky zahraničnej
banky, alebo ak bankou alebo pobočkou zahraničnej banky vytvorený súhrn rezerv
a opravných položiek nepostačuje na pokrytie rizík vyplývajúcich z objemu
klasifikovaných aktív vykázaných bankou alebo pobočkou zahraničnej banky,
Národná banka Slovenska je podľa závažnosti a povahy zistených nedostatkov
oprávnená
a)
uložiť pokutu
až do výšky 10. 000. 000,- Sk,
b)
uložiť opatrenie zamerané na nápravu zistených nedostatkov, najmä
1.
prikázať obmedzenie alebo skončenie niektorej činnosti,
2.
uložiť skončenie nepovolenej činnosti,
c)
uložiť odvolanie vedúceho zamestnanca, 5a) člena štatutárneho orgánu alebo
člena dozornej rady banky.
(3)
Pokutu podľa odseku 1 písm. a) môže Národná banka Slovenska uložiť aj fyzickým
osobám a právnickým osobám, ktoré porušili ustanovenia § 2, 3 alebo 16. Môže im
uložiť aj opatrenie na nápravu protiprávneho stavu."
Podľa
ustanovenia § 41a ods. 2 Občianskeho zákonníka : „ Ak právnym úkon má byť
zastretý iný právny úkon, platí tento iný právny úkon, ak to zodpovedá vôli
účastníkov a ak sú splnené všetky jeho náležitosti.
Národná
banka Slovenka bola až do 10.10.1999 oprávnená zasiahnuť a uložiť dlžníkovi,
(ktorý svoju činnosť začal vykonávať pred 10.10.1999 a túto podnikateľskú
činnosť vyvíjal v rozpore so zákonom o bankách ) skončenie nepovolenej
činnosti.
Národná
banka Slovenka, v kompetencii ktorej bolo zasiahnuť, však nevyužila svoju
právomoc a voči nebankovým subjektom, vykonávajúcim bankovú činnosť v rozpore
so zákonom o bankách, nezasiahla. Neskôr Národná rada Slovenskej republiky
schválila novelu zákona o bankách č. 252/1999 Z. z., ktorou vypustila
oprávnenie Národnej banky Slovenska sankcionovať nebankové subjekty. Táto
novela zákona nadobudla účinnosť dňa 11.10.1999.
Predkladatelia
sťažnosti pri uzatváraní predmetných zmlúv konali v dobrej viere, že nebankové
subjekty, s ktorými tieto zmluvy uzatvorili, vykonávajú svoju podnikateľskú
činnosť v súlade so zákonom a so súhlasom štátu, najmä však na základe
príslušných povolení podľa zákona.
Podľa
zákona č. 347/1990 Zb. o organizácií ministerstiev a ostatných ústredných
orgánov štátnej správy SR ministerstvo financií SR zabezpečuje okrem iného
tvorbu a uskutočňovanie finančnej politiky a finančno-ekonomických nástrojov v
oblasti podnikania.
Ministerstvá
skúmajú problematiku vo veciach, ktoré sú v ich pôsobnosti, analyzujú
dosahované výsledky a robia opatrenia na riešenie aktuálnych otázok. Spracúvajú
koncepcie rozvoja zverených oblastí a riešenia základných otázok, ktoré
predkladajú vláde.
Sme
presvedčený, že práve nekonanie a zanedbanie vyššie uvedených povinností zo
strany štátu v zastúpení Ministerstvom financií SR a Ministerstvom
spravodlivosti SR malo za následok, že nelegálna činnosť nebankových subjektov
nadobudla nebývalé rozmery, pričom bola realizovaná bez akéhokoľvek
relevantného zásahu zo strany Slovenskej republiky. Slovenská republika
nielenže prostredníctvom svojich orgánov nepodnikala činnosť smerujúcu k
odvráteniu protiprávneho stavu - hoci na to mala možnosti, ale ako vyplýva z
vyššie uvedeného, nepodnikla ani kroky smerujúce k obmedzeniu tohto podnikania.
VI.
Po skúsenostiach s krachom
pyramídových hier v Albánsku, bolo evidentne len otázkou času, kedy
k tomu dôjde aj na Slovensku. Toho si boli vedomí nielen politici, s
ktorých vedomím a podporou mohol tento podvod tak dlho fungovať, ale najmä
médiá, ktoré na reklamách propagujúcimi tento podvod dobre finančne zarobili.
Za posledné dva - tri roky tam ľudia naliali najviac peňazí, s čím sa
v tomto megapodvode počítalo. Bez podpory politikov, ktorí tento podvod
zlegalizovali, by trestná činnosť obdobného rozsahu nebola možná. Existuje aj
podozrenie, či to nebolo súčasťou varianty, ako vytiahnuť od ľudí peniaze,
ktoré sa vlastne presunuli do vreciek iných vlastníkov s ich vedomím a
podporou.
(V
prílohe č.3. predkladáme závažné informácie potvrdzujúce uvedené
fakty, uverejnené taktiež , na internetovej stránke http://satek.blog.sme.sk/
bývalým šéfom Úradu boja proti korupcii Jozefom Šátekom.
VII.
2.
Porušenie práva na ochranu
záujmov fyzických osôb podľa čl. 149 Ústavy SR a práva na spravodlivé konanie
čl. 46 Ústavy SR.
a). porušenie práva poškodeného na náhradu
v trestnom konaní. (Podozrenie
z napomáhania zločineckej skupine Generálnym prokurátorom SR)
Podľa čl. 149 Ústavy
SR , cit.:
„prokuratúra Slovenskej republiky chráni práva a zákonom chránené záujmy
fyzických a právnických osôb“.
Ako
potvrdzuje prax v demokratických krajinách s účinným právnym
systémom, občania, ktorí sa stali obeťami zločincov a podvodníkov majú právo
žiadať náhradu škody priamo od toho kto zločin spáchal. Na základe hromadnej
žaloby, ktorú podali investori sa bývalý riaditeľ skrachovanej americkej
telekomunikačnej spoločnosti WorldCom Bernard Ebbers musí vzdať prakticky
všetkého majetku, ktorý má. Z účtovného podvodu vo výške 11 miliárd dolárov
obvinený riaditeľ, okrem prevodu aktív musí zaplatiť 5 miliónov dolárov a
likvidačný fond potom bude Ebbersove aktíva rozpredávať. Federálna prokuratúra
uviedla, že Ebbers si zaslúži doživotný trest.
(Prílohač.4:
článok denníka SME zo dňa 2.7.05 s názvom“ Bývalý šéf WorldComu príde o
majetok“.)
Diametrálne odlišná a šokujúca je situácia poškodených
a postup Generálnej prokuratúry v Slovenskej republike. Generálny
prokurátor SR namiesto hájenia práv obetí zločinov a okradnutých občanov,
ktorých práva by mal v prvom rade presadzovať z titulu svojej
funkcie, sa osobne zasadil o prepustenie kontroverzného ponovembrového
multimilionára Jozefa Majského obvineného z trestnej činnosti
v súvislosti s krachom jedného z najväčších nebankových subjektov
a zadržaného pri pokuse útek do zahraničia. Dôvody tohto voči zločincom
mimoriadne ústretového a neštandartného postupu vysvetľuje Generálny prokurátor
v brífingu, ktorý predkladáme (v prílohe č.5).
Tvrdíme, že Návrh Generálneho prokurátora Slovenskej
republiky na znemožnenie práva poškodených uplatniť si škodu v trestnom
konaní ale len v občianskoprávnom konaní je p r o t i ú s t a
v n ý, v rozpore s čl. 149 ústavy SR a v spravodlivej
súdnej praxi nehumánny a nespravodlivý. Dodávame, že tento postup je
v rozpore s ust. §43 ods1,2 Tr. Por., podľa ktorého poškodený má
právo uplatniť si nárok na náhradu škody a na to aby súd rozsudkom uložil
obžalovanému nahradiť škodu.
Dňa 20. 12. 2004 Najvyšší súd Slovenskej republiky 20.
12. 2004 rozhodol o nepripustení účasti poškodených v trestnom konaní proti
Vladimírovi F. v kauze BMG a Horizont Slovakia.
(Prílohač.6.:
Uznesenie Najvyššieho súdu SR sp. zn. 6 Ndt 6/2004 zo dňa 20.12.04 vo veci
návrhu generálneho prokurátora o nepripustení účasti poškodených v trestnom
konaní proti Vladimírovi F. v kauze BMG a Horizont Slovakia a o oznámení
začiatku plynutia premlčacej lehoty ohľadom nárokov poškodených na náhradu
škody v občianskom konaní.)
VIII.
b).
porušenie práva na náhradu škody v konkurznom konaní.
Za porušovanie ústavného práva na súdnu a inú právnu
ochranu a spravodlivé súdne konanie pred nezávislým a nestranným súdom bez
zbytočných prieťahov možno nesporne označiť aj súčasný postup vlády SR, ktorá
sa chce zbaviť zodpovednosti vyhlásením tzv. konkurzov Krajskými súdmi. Podľa
oficiálnych vyhlásení, konkurzy budú trvať 6-až 8 rokov. Nakoľko väčšina
poškodených občanov je v dôchodkovom veku, je otázne či sa vôbec dožijú
ukončenia konkurzov. Existuje viacero dôkazov o netransparentnom výpredaji
majetku za vopred dohodnuté a podhodnotené ceny vopred určeným záujemcom.
(príloha
č.7, : sťažnosť poškodených zo dňa 6.9.2004, odpoveď KS Košice zo dňa
7.12.2004, Oznámenie MS SR zo dňa 1.6.2004 )
Ako potvrdzujú
priložené písomné dôkazy, poškodení vlastniaci cenné papiere tj. zmenky neboli
vyňatí z konkurznej podstaty v zmysle zákona č. 600/1992 Zb.
(Príloha
č.8. Žaloba na štát zo dňa 16.9.2003 a odvolanie z 7.11.203)
Poškodení vlastniaci bezcenné neobchodovateľné tzv.
“akcie“ nebankovej spoločností AGW boli vyňatí z konkurzu. Ich
pohľadávky Krajský súd v Košiciach súd poprel z dôvodu „akcionár“
a následne boli odkázaní na podanie určovacej žaloby o náhradu
v občianskoprávnom konaní v lehote do 31 dní po zaplatení súdneho
poplatku, čím im bola spôsobená zo strany štátu ďalšia majetková ujma. Krajský
súd pri tom ignoroval skutočnosť, že poškodeným boli tieto tzv. akcie vnútené
proti ich vôli záludným spôsobom ako súčasť zmluvy o pôžičke ako podvodný
spôsob ručenia za pôžičky. V skutočnosti tieto akcie neboli nikdy obchodovateľné
a jednalo sa len o zastierací manéver nebankovej inštitúcie ako nalákať
klientov za investovanie peňazí. Teda právny úkon poskytnutia akcii nebol je
neplatný pretože, od samého začiatku bol uskutočnený v rozpore
s dobrými mravmi.
(Príloha
č.9. Upovedomenie a výzva veriteľa správcu KS Košice sp.zn. 3K 45/02 o
popretí pohľadávky, trestné oznámenie, odpoveď KS Košice zo dňa 19.4.04)
IX.
3.
Porušenia práva na pravdivé
informácie Článok 26 ods. 1 a 4 Ústavy SR
Je
nesporné, že bolo porušené právo na informácie. Občan ma právo na pravdivé
informácie. Majetkové škody vznikli až v dôsledku týchto NEPRAVDIVYCH
INFORMACII, ktoré boli rozširované za vedomia štátu (ktorý nič neurobil na
ochranu občanov) v hromadných oznamovacích prostriedkoch, ktoré sa týmto
bezdôvodne obohatili o desiatky miliónov korún.
V súlade s § 3. ods. 2) zákonom č. 147/2001 Z.z.
o reklame, platného v rozhodujúcom období, reklama nesmie byť klamlivá,
pričom podľa ods. 4. písm.a) § 3 reklama nesmie znižovať dôveru spotrebiteľa, nedostatok
jeho skúseností alebo vedomostí.
Podľa § 10 písm. d) zákona č. 147/2001 Z.z. o reklame
dozor nad dodržiavaním tohto zákona vykonáva Slovenská obchodná inšpekcia.
Zriadenie a kompetencie Slovenskej obchodnej inšpekcie
ako orgánu štátnej správy upravuje zákon č. 71/1986 Zb. v znení neskorších
predpisov. Podľa tohto zákona môže Slovenská obchodná
inšpekcia
ako dozorný orgán zakázať šírenie reklamy alebo jej časti, rozhodnúť o
povinnosti zverejniť rozhodnutie, že reklama je v rozpore so zákonom v masmédiách,
vyrubiť pokutu až do výšky 5 miliónov korún (podľa závažnosti porušenia, alebo
ak ide o jeho opakované porušenie) - pričom orgán dozoru tak môže urobiť do 1
roka odo dňa, keď sa orgán dozoru o porušení zákona o reklame dozvedel,
najneskôr však 3 rokov odo dňa porušenia zákona o reklame. Samotný postup
Slovenskej obchodnej inšpekcie pri vykonávaní svojich práv a povinností
upravuje z. č. 71/1967
Zb /správny poriadok/, na
základe ktorého sa správne konanie začína na návrh účastníka alebo na podnet správneho
orgánu.
V súlade s § 3 zákona č. 347/1990 Zb. o organizácii
ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy SR, Ministerstvo
hospodárstva Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy
Slovenskej republiky okrem iného pre vnútorný a zahraničný obchod, cestovný
ruch a ochranu spotrebiteľa. Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky sú
podriadené Slovenská obchodná inšpekcia.
Sme rovnako presvedčení, že tiež nekonaním a
zanedbaním povinnosti zo strany štátu zastúpeného Ministerstvom hospodárstva
SR, ako orgánu nadriadenému Slovenskej obchodnej inšpekcií, ktorá ako dozorný
orgán mohla včas zakázať šírenie takejto reklamy alebo jej časti, resp.
rozhodnúť o povinnosti zverejniť rozhodnutie, že reklama je v rozpore so zákonom
v masmédiách, malo za následok, že na základe takejto klamlivej reklamy, ktorá
zneužívala dôveru spotrebiteľa, nedostatok jeho skúseností a vedomosti,
navrhovatelia vložili svoje finančné prostriedky do nebankových subjektov, keď
už minimálne v období rokov 1997 - 2002 viaceré renomované inštitúcie
upozorňovali na nereálnosť sľubovaných výnosov.
Štát
zorganizoval v roku 2000 špeciálnu informačnú kampaň v ktorej vo všeobecnosti
upozorňovala občanov, aby nehazardovali so svojimi úsporami, avšak táto kampaň bola
svojim rozsahom oproti klamlivej reklame nebankových subjektov minimálna a
oproti iným prostriedkom, ktoré mali sťažovatelia využiť, neefektívna.
X.
4.
Absencia trestnej
zodpovednosti právnických osôb v Slovenskej legislatíve
Absencia trestnej zodpovednosti právnických osôb
umožňuje masívne rozkrádanie a tunelovanie jednak štátneho ako aj
súkromného majetku a zabezpečuje ich absolútnu beztrestnosť. Ako
potvrdzujú medializované fakty, pokiaľ Slovensko legislatívne neprijme
ustanovenie o trestnej zodpovednosti právnických osôb, Európska komisia môže
podať žalobu na SR pre neplnenie zmluvných záväzkov. Z nového prijatého
Trestného zákona, však poslanci parlamentu z neho príslušné ustanovenie
vypustili.
Na prijatie trestnej zodpovednosti právnických osôb nalieha na Slovensko
aj Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).
(Príloha č.10.:správa
s teletextu TV Markíza zo dňa 12.9.05 Slovenku hrozí postih EK)
XI.
5. Závažné
podozrenie o tom, že samotní vysokí politici boli klientmi nebankových
subjektov, ktorí si svoje vysoké vklady vybrali vďaka informáciám ešte pred
ich krachom.
Nedávno zverejnené informácie potvrdzujú, že
zahraniční experti pracujú na rozluštení zakódovaných záznamov bývalého šéfa
Horizontu Vladimíra Fruniho o miliónových ziskoch vysokopostavených klientoch
jeho nebankových subjektov, ktoré boli poskytnuté Generálnej prokuratúre .
Má ísť o zoznam ústavných činiteľov a firiem prepojených na politické strany,
ktoré v nebankových subjektoch uložili svoje peniaze a brali z nich
každoročne vysoké úroky. Vklady si mali vybrať tesne pred krachom
spoločnosti.
(Príloha č.11.: Denník Pravda zo
dňa 30.6.05 „ Fruniho skrinku luštia experti“.)
XII.
Je nanajvýš pokrytecké a nemorálne ak súčasná vláda
odmieta pripustenie akejkoľvek zodpovednosti za vzniknutú situáciu a
kategorický odmieta návrh na aspoň čiastočné odškodnenie okradnutých občanov.
Postup vlády je porušením ústavného práva každého občana na náhradu škody
spôsobenej nesprávnym úradným postupom.
Pričom treba zdôrazniť, že ak nebankové subjekty
podnikali protiprávne, ich predstavitelia sa dopúšťali trestného činu podvodu,
príjmy z trestnej činnosti boli štátom zdaňované vo výške minimálne
niekoľkých miliárd Sk., dopúšťa sa vláda týmto postupom ďalšej trestnej
činnosti napr. aj bezdôvodného obohatenia podľa § 451 a násl. Občianskeho.
zákonníka. Daňové úrady SR si vymáhali platenie dane z úrokov
skrachovaných nebankových subjektov pod hrozbou opakovaných miliónových pokút bez
ohľadu na skutočnosť, že poškodení často dôchodcovia žijú
v dôsledku
tohto postupu v stave núdze a na hranici chudoby. Paradoxne pokuta za
nepriznanie majetkového priznania pre ústavných činiteľov, sudcov, prokurátorov
a štátnych zamestnancov je 2000 Sk.
Stanovisko
vlády už len z týchto dôvodov nemá obdobu v dejinách právneho štátu a
je preto nemorálne a protiústavne.
POPIS NAMIETANÝCH PORUŠENÍ ÚSTAVY SR ( DOHOVORU) A ARGUMENTOV NA
PODPORU STAŽNOSTI
1.
Článok 46- právo na spravodlivé súdne konanie
Napriek nepopierateľnej zodpovednosti štátu, vlády,
príslušných ministerstiev, ktoré mali dostatok konkrétnych, kvalitných a
vierohodných informácii o nezákonnom konaní nebankových subjektov, podvodoch
ktoré vykonávajú, o porušovaní zákona o reklame, o bankách, obchodného
zákonníka, uvedené štátne orgány nenesú žiadnu patričnú zodpovednosť ani
finančnú.
V rozpore s uvedenou zodpovednosťou sa vláda
snaží nespravodlivým postupom v konkurznom konaní ako aj
v spravodlivom konaní o náhradu škody poškodených občanov ešte viac
poškodiť a znemožniť im aby sa im vrátila aspoň časť spôsobenej škody.
Vymožiteľnosť práva sa týmto stáva v Slovenskej republike za súčasnej
situácie nemožnou.
2.
Článok 26 ods. 1 a 4 Ústavy SR- Právo na pravdivé informácie
Za absolútneho zlyhania
kontroly klamlivej reklamy vo verejnoprávnych médiách na Slovensku prebiehala
dlhodobo masívna manipulatívna kampaň vo všetkých verejnoprávnych médiách,
ktorá v najväčšej miere zapríčinila v konečnom dôsledku organizovaný
pyramídový podvod so škodou obrovského rozsahu. Týmto postupom bolo nesporne
porušené právo občana na pravdivé informácie.
3. Dodatkový
protokol k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd:
Článok 1 -Ochrana majetku
Každá fyzická alebo právnická osoba má právo pokojne
užívať svoj majetok. Nikoho nemožno pozbaviť jeho majetku s výnimkou
verejného záujmu a za podmienok, ktoré ustanovuje zákon a všeobecné zásady
medzinárodného práva.
Štátom
nekontrolovanú a legalizovanú činnosť nebankových subjektov možno prirovnať
k trom prípadom historicky preukázateľného štátneho banditizmu na území
Slovenskej republiky.
1.
arizácia - so súhlasom štátu, I. Slovenskej republiky,
vyvlastnenie majetku občanov židovskej národnosti v rokoch 1938-1945, kedy
boli poškodení a štátom okradnutí občania poslaní do táborov smrti.
2.
znárodnenie a menová reforma – po nástupe komunistov k moci v roku
1948-vyvlastnenie majetku na všetkých úrovniach, vrátane živnostníkov a
roľníkov. Väčšina z nich skončila v Jáchymovských uránových doloch
alebo komunistami zriadených koncentračných táboroch.
3.
privatizácia- spätné získanie štátneho majetku vopred určeným
záujemcom v drvivej väčšine spojených so starými štruktúrami
komunistického režimu po tzv. „nežnej revolúcii“ v roku 1989. Sprievodným
javom tejto monstr-lúpeže bolo vybratie stá miliárd úverov z ktorých sa
stali pre banky nedobytné pohľadávky. Štát v snahe zachrániť banky pred
kolapsom ich „ozdravil“ tým, že všetky pohľadávky presunul do pre tento účel
zriadenej tzv. Konsolidačnej banky aby ich mohol odpredať. To prakticky
znamenalo, že stámiliardové bremeno bolo presunuté na plecia daňových
poplatníkov.
4.
činnosť a krach nebankových
subjektov- po tzv. malej a veľkej
privatizácii, keď už bola väčšina lukratívneho majetku v rukách bývalých
komunistov, spolupracovníkov Štátnej bezpečnosti alebo ich prisluhovačov a
prakticky už nebolo čo sprivatizovať, za súhlasu a asistencie štátu, vznikli
dobre organizované finančné skupiny, ktoré rozsiahlou masmediálnou
kampaňou s prísľubom výhodného investovania a zúročenia pripravili pätinu
občanov
Slovenska o ich úspory.
Dovoľujeme si dať do pozornosti Ústavného
súdu Slovenskej republiky, že práve s poukázaním na tieto alarmujúce a
tragické skúsenosti s absenciou dodržiavania základného práva na ochranu
majetku, ktoré boli na Slovensku v minulosti a sú aj v súčasnosti
bezprecedentne porušované, by malo mať právo ochrany majetku v Slovenskej
republike obzvlášť mimoriadny význam.
POPIS PREDMETU SŤAŽNOSTI A PREDBEŽNÉ NÁROKY TÝKAJÚCE SA
SPRAVODLIVÉHO ZADOSŤUČINENIA
Predmetom sťažnosti je zlyhanie
kontrolných mechanizmov Slovenskej republiky v zabezpečení práva občanov
na účinnú ochranu svojho majetku a práva na spravodlivé konanie. Napriek
tragickým historickým skúsenostiam so zlyhaním činnosti štátu v tejto
oblasti, Slovenská republika oficiálnym povolením činnosti nebankových
subjektov nesie svoj podiel zodpovednosti. Na rozdiel od susednej Českej
republiky bezohľadne ignoruje návrh na aspoň čiastočné odškodnenie a tým aj
znovuobnovenie svojho kreditu a dôvery v očiach občanov. Práve naopak
svojim postupom nesie spoluzodpovednosť už aj za mnohé ľudské tragédie,
samovraždy, narušenú psychiku a rozvrátené rodiny zúfalých občanov, ktorí sa
ocitli bez finančných prostriedkov, v čase kedy štát už nie je schopný
zabezpečiť základné ľudské potreby pre občanov v hmotnej núdzi.
Z týchto dôvodov sa obraciame na Ústavný súd
Slovenskej republiky aby zhodnotil či postup štátnych inštitúcii Slovenskej
republiky je v súlade s podpísanými dohovormi o dodržiavaní
základných ľudských práv a slobôd.
Naším jediným nárokom voči SR je vrátenie peňazí o
ktoré sme prišli zlyhaním kontroly štátu nad činnosťou nebankových subjektov.
Neuplatňujeme si nárok na úrok zo zisku, ale len na základnú istinu, ktorú
sme vložili v dobrej viere do týchto finančných subjektov. Uvádzame
konkrétnu výšku spôsobenej škody jednotlivým sťažovateľom, ktorú si nárokujeme
ako finančné zadosťučinenie voči SR.
Na vyžiadanie ÚS SR predložíme množstvo ďalších
dôkaz o nečinností štátnych orgánov
PETIT NÁLEZU
Na základe uvedených dôvodov, žiadame aby Ústavný súd
SR nálezom rozhodol.
Nesprávnym úradným postupom
štátu, ktorý nezastavil včas činnosť tzv. nebankových subjektov na území
Slovenskej republiky, bola spôsobená škoda predkladateľom sťažnosti, ktorí
vložili svoje úspory do týchto subjektov na základe klamlivej reklamy šírenej
prostredníctvom médií.
Kompetentné orgány Slovenskej
republiky, Ministerstvo financií, Ministerstvo hospodárstva, Ministerstvo
spravodlivosti, Ministerstvo vnútra a Prokuratúra, napriek dostatočne
preukázaným zisteniam o nezákonnosti pôsobenia nebankových subjektov včas
nekonali hoci konať podľa zákona mali, čím spôsobili škodu uvedeným občanom.
Pri vyšetrovaní trestnej činnosti nebankových
subjektov postupom Generálneho Prokurátora SR a následne rozhodnutím
Najvyššieho súdu SR sp.zn. 6Ndt 6/2004 zo dňa 20.12.2004, ktorý na základe
tohto návrhu nepripustil účasť poškodených v trestnom konaní a nariadil
oznámenie začiatku plynutia premlčacej lehoty ohľadom nárokov poškodených na
náhradu škody v občianskom konaní bolo porušené právo menovaných na súdnu
a právnu ochrany tým, že im bolo uprené právo uplatniť si náhradu škody
v trestnom konaní.
Postupom vlády SR, ktorá odmietla čiastočne
odškodnenie poškodených občanov prijatím zákona, ale presunula náhradu
spôsobenej škody výlučne len na konkurzné konania, ktorých trvanie je
odhadované na niekoľko rokov, bolo porušené právo menovaných na prerokovanie
veci pred nezávislým a nestranným súdom podľa článku 46. ods. 1 Ústavy
Slovenskej republiky, bez prieťahov v reálnom čase. Preukázateľným
odpredajom za podhodnotené ceny dochádza k prehlbovaniu stavu právnej
neistoty bez možnosti vysporiadania pohľadávok poškodených v primeranom
čase.
Šírením klamlivej reklamy
v rozpore so zákonom v hromadných oznamovacích prostriedkoch bolo
porušené právo menovaných na pravdivé informácie podľa článku 26 ods. 1
a 4 Ústavy SR.
Ústavný súd Slovenskej republiky z dôvodu
porušenia základných práv a tým spôsobenej ujmy, v zmysle čl. 46 ods.3
Ústavy Slovenskej republiky priznáva predkladateľom sťažnosti finančné
zadosťučinenie a náhradu trov právneho zastúpenia.
ZOZNAM PRILOŽENÝCH DOKUMENTOV
1.
a.) Návrh
opatrení na zamedzenie podnikania nebankových subjektov Ministerky financií
Ing.
Brigity Šmögnerovej zo dňa 21.9,1999
b)
Uznesenie vlády
SR č.10 zo dňa 12.januára 2000,
c)
Analýza
legislatívnych možností podnikania subjektov, ktoré poskytujú služby
ekvivalentné bankovým bez príslušného povolenia“(úloha B.2 uznesenia vlády č.
10 z 12. januára 2000.
d)
Dôkazy o
nesprávnom úradnom postupe štátnych orgánov: Dr. Kolen,
e)
Oznámenie SIS
zo dňa 19.5.04)
f)
Stanovisko NR
SR zo dňa 7.5.2004
2.
a). Audítorské
správy na spoločnosti Horizont z rokov 1998 a 1999,
b). výkazy ziskov a strát za
roky 1998.1998 potvrdzujúce permanentnú naďalej sa
prehlbujúcu stratu.
c). Odpoveď Daňového úradu
Košice zo dňa 13.11.2000. odoslaná Úradu finančnej polície, d). Analýza
činnosti tzv. nebankových subjektov MBMG a Horizont Slovakia Košice,
vypracovaná Úradom
finančnej polície Košice)
3.
Stanovisko
bývalého šéfa úradu boja proti korupcii Jozefa Šáteka denník SME
4. Denník Sme 2.7.05 „Bývalý šéf WorldComu príde o
majetok
5.
Vysvetlenie
Generálneho prokurátor o dôvodoch prepustenia Jozefa Majského z väzby
6.
Uznesenie NS SR
sp. zn. 6Ndt 6/2004 zo dňa 20.12.04
7.
a). Oznámenie
MS SR zo dňa 1.6.2004,
b). sťažnosť poškodených zo dňa
6.9.2004,
c). odpoveď KS Košice zo dňa
7.12.2004
8.
a). Žaloba na
štát zo dňa 16.9.2003,
b). Odvolanie zo dňa 7.11.2003
9.
a) Upovedomenie
a výzva veriteľa KS Košice sp.zn. 3K 45/02 o popretí
pohľadávky zo dňa 20.1.2004
b) Oznámenie o podozrení zo spáchania tr.
činu zneužívania právomoci verejného činiteľa
a trestného činu nadržovania
c) Odpoveď na sťažnosť KS v Košiciach
zo dňa 19.4.2004
10.
Správa
z TV Markíza –Teletext zo dňa 12.9.05 Slovensku hrozí postih EK
11.
Denník Pravda
30.6.05 Fruniho skrinku lúštia experti
Z plnej
moci
Dr. Milan Kolen a spol.